العمر فايت بيقول اه.. والقطر فايت بيقول توت.. علي المحطة يا ولداه.. حتى المحطة كمان حتفوت

Thursday, May 31, 2007

الجردل والكنكة

كنت عايز أكتب الكلام ده من زمان

واحد

الفنان الكبير العظيم عادل بيك امام
عمل مداخلة فى برنامج القاهرة اليوم
وقعد يتريق على عمرو أديب علشان بيقول ان الناس مرحتش الاستفتاء بتاع التعديلات الدستورية
وازاى يا عمرة تقول كدة
والبلد داخلة على عهد الديمقراطية
وأنا بسمع كلام الفنان العظيم
حسيت انه لا يفقه شيئا فى البطاطس
وما يعرفش التعديلات دى علشان ايه

اتنين

الفنانة الكبيرة العظيمة المتألقة شيرين
كنت بغير فى القنوات فاستوقفتنى الفنانة
تتكلم فى برنامج لمن يجرؤ فقط
عن القبر

فقلت لازم الواحد برده يستفيد من الناس دول

الفنانة تقول
مش عارفة الناس خايفة من ايه؟
التربة يا جماعة متخوفش
أنا قولت للراجل يعمللى تربة فعملهاللى
كنت بحسبها ضيقة
لكن لما قعدت فيها ومددت كدة
لقيتها واسعة وجميلة ومنورة
مش عارفة الناس خايفة من ايه؟
يا جماعة متخافوش

ولاحظت نظرات الشفقة من المذيع على ما تقوله الفنانة
انتى بتقوللى ايه بكتافك دى؟

عندما مر عليا الموقفين دول تذكرت حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم
" يأتى على أمتى زمان يكذب فيه الصادق ويصدق فيه الكذوب ويخون فيه الأمين ويؤتمن فيه الخائن وينطق فيه الرويبضة , قالوا وما الرويبضة يا رسول الله؟
قال
التافه من الناس يتكلم فى أمر العامة
أو كما قال رسولنا الكريم

يبدو أننا فى هذا الزمان

5 comments:

Anonymous said...

عمرو أديب ما يفرقش حاجه كتير عن هيل عادل إمام و سطحيه الهانم شرين

و انا متاكده مليون فى الميه ان لو كان فى حد صاحب ذرة عقل فى التلاته اكيد حيكون حد غير عمر أديب

أتسال مره فى توقعاته من السنة الجديدة : قال إنى عايز اتعلم جيتار و ان السلام يعم المنطقة العربية ... لو مسابقة ملكة جمال حيكون عندها توقعات اعمق من كده

Anonymous said...

طب العيب في مين؟ هما شايفين نفسهم صح واللي قدامهم بيجاملوهم هيقدروا يغلطوا بخيت وعديلة دة بخيت وعديلة 000

Fahem_Kora said...

ايمان

الله الله
انت هتغلطى فى ملكات جمال العالم كمان؟؟

شوشو
العيب فى الماسورة

3ashe2elro7 said...

هوه الجردل هيه الكنكه
بس خلاص

Fahem_Kora said...

برافو ميزو
هتستنى ايه من جردل وكنكة؟؟!